Bierreclame museum bezoek
In het Bierreclame Museum vindt u de grootste verzameling oude Bierreclame-uitingen van de wijde omtrek (Europa). Reclame maken voor bier is ontstaan door de Industriële Revolutie: toen kwamen er ook steeds meer verschillende merken op de markt, die via de reclame een weg vonden naar de afnemers. De verzameling omvat dus reclames vanaf deze tijd tot ongeveer 1960, daarna is de manier van reclame maken sterk veranderd.
Ieder dorp had vroeger een of meerder brouwerijen met ieder hun eigen merk(-en). Reclames zijn er dan ook op flessen (etiketten doppen e.d.), op viltjes, maar vooral ook op emaillen borden en affiches. Deze laatste vormen dan ook het belangrijkste aspect van het museum.
Emaillen borden en affiches zijn niet zomaar leuke gekleurde platen; het zijn grafisch zeer goed uitgedachte ontwerpen, vaak gemaakt door zeer bekende kunstenaars zoals Cappiello, Van Doorn, Doeve, J.Wijga of Mertens. Er zijn dan ook verschillende stijlen te bewonderen, zoals Art Deco, Jugendstil en de Fifties Style. De borden komen voornamelijk uit Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Noord-Frankrijk, Engeland en Ierland.
Ook vindt u in het museum naast de reclame-uitingen een aantal bezienswaardigheden, welke te maken hebben met de vroegere productie van het bier in de vorm van enkele brouwerij machines, oude hopzakken, oude kratjes en vaten en zelfs het enkele vervoersmiddelen hiervan.
Het oude café-interieur op de eerste verdieping geeft een goed beeld van de café-inrichting omstreeks de jaren ’30. Wat een verschil met tegenwoordig!
Op de begane grond, tussen alle reclame-uitingen in, bevindt zich het cafégedeelte waar u een keuze kunt maken uit ongeveer 50 verschillende bieren (of iets anders). U kunt natuurlijk plaats nemen aan een van de oude cafétafeltjes, of aan de bar, maar bij mooi weer ook in de sfeervolle biertuin. Bovendien kunt u genieten van de fijne muziek (folk, zydeco, etc) die er te horen is (soms live).
Ieder dorp had vroeger een of meerder brouwerijen met ieder hun eigen merk(-en). Reclames zijn er dan ook op flessen (etiketten doppen e.d.), op viltjes, maar vooral ook op emaillen borden en affiches. Deze laatste vormen dan ook het belangrijkste aspect van het museum.
Emaillen borden en affiches zijn niet zomaar leuke gekleurde platen; het zijn grafisch zeer goed uitgedachte ontwerpen, vaak gemaakt door zeer bekende kunstenaars zoals Cappiello, Van Doorn, Doeve, J.Wijga of Mertens. Er zijn dan ook verschillende stijlen te bewonderen, zoals Art Deco, Jugendstil en de Fifties Style. De borden komen voornamelijk uit Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Noord-Frankrijk, Engeland en Ierland.
Ook vindt u in het museum naast de reclame-uitingen een aantal bezienswaardigheden, welke te maken hebben met de vroegere productie van het bier in de vorm van enkele brouwerij machines, oude hopzakken, oude kratjes en vaten en zelfs het enkele vervoersmiddelen hiervan.
Het oude café-interieur op de eerste verdieping geeft een goed beeld van de café-inrichting omstreeks de jaren ’30. Wat een verschil met tegenwoordig!
Op de begane grond, tussen alle reclame-uitingen in, bevindt zich het cafégedeelte waar u een keuze kunt maken uit ongeveer 50 verschillende bieren (of iets anders). U kunt natuurlijk plaats nemen aan een van de oude cafétafeltjes, of aan de bar, maar bij mooi weer ook in de sfeervolle biertuin. Bovendien kunt u genieten van de fijne muziek (folk, zydeco, etc) die er te horen is (soms live).